Pronacija stopala

Pronacija stopala

Dandanes velikokrat slišimo termina, kot sta pronacija in supinacija. V tem članku bomo posvetili pozornost predvsem prekomerni pronaciji stopala.

Glede na višino medialnega vzdolžnega stopalnega loka, ki vpliva na plantarni odtis stopala in položaj petnice, lahko v osnovi razlikujemo 3 tipe stopala:

  • Normalno stopalo: medialni vzdolžni stopalni lok je srednje visok. To je najpogostejši tip stopala, ki ga opredelimo tudi kot nevtralno pronirano stopalo.
  • Visoko ali supinirano stopalo: vzdolžni stopalni lok je visok in petnica rahlo visi navzven.
  • Plosko stopalo ali pronirano stopalo: medialni vzdolžni stopalni lok je nizek ali vidno odsoten in petnica rahlo visi navznoter.

Pronacija stopala

Višino posameznikovega stopalnega loka določa višina navikularne kosti.

Izrazitejša pronacija pri ploskem stopalu je posledica spuščenega vzdolžnega stopalnega loka. Zaradi ploskega stopala običajno večina posameznikov tudi med hojo prekomerno pronira, vendar ne nujno. Posamezniki z normalno oblikovanim stopalnim lokom v statičnem položaju so prav tako lahko pretirani pronatorji v dinamični situaciji.

Pri nekaterih osebah je gib pronacije v fazi dostopa močno poudarjen, notranja stran gležnja se zvrne navznoter, in kar je še pomembnejše, ostane v tem položaju tudi v fazi odriva. Prekomerno proniran gleženj je nestabilen, mlahav, zato je odriv precej manj učinkovit, veliko energije, namenjene hoji, se tako izgubi.

Rešitve: vedno je treba najprej pogledati biomehaniko hoje (tako dinamično kot statično). Na voljo so tako rešitve po meri kot tudi serijske. Po meri se pretirane pronacije urejajo z ortopedskimi vložki po meri, kjer lahko zelo natančno postavimo stopalo v nevtralno lego. Lahko se tudi prilagodi serijska obutev tako, da se prereže podplat in se vstavijo medialni klini. Pri serijskih rešitvah je na voljo športna obutev, kjer je ojačan notranji del podplata čevlja. To je sicer primerno zgolj pri manjših pronacijah. Efektivno pomagalo so tudi ortopedski čevlji oz. ortopedski natikači.

Tudi z ustreznimi vajami je možno učinkovito zmanjšati prekomerno pronacijo med gibanjem. Vaje so usmerjene predvsem v krepitev mišic v stopalnem loku ter v ustrezno kontrolo skočnega sklepa (gležnja) med gibanjem.

Dejan Tašner, dipl. inž. ort. in prot.
OIM Ortopedski inženiring Ljubljana