Laktozna intoleranca

Ko se pojavi nezmožnost prebave laktoze, pravimo ji tudi mlečni sladkor, ki je prisoten v mlečnih izdelkih, to imenujemo laktozna intoleranca. Najpogosteje nastane zaradi pomanjkanja encima laktaze. Poznati moramo razliko med laktozno intoleranco in alergijo na kravje mleko. Alergija na kravje mleko je imunska reakcija na enega ali več mlečnih proteinov in je lahko zelo nevarna že pri majhni zaužiti količini mleka ali mlečnih izdelkov. Alergija se ponavadi pojavi že v prvem letu življenja, medtem ko se intoleranca pokaže kasneje, najpogosteje v odrasli dobi.

Ob rojstvu imamo vsi encim laktazo, ker ga potrebujemo pri hranjenju z mlekom. Z leti se raven tega encima zmanjšuje in do petnajstega leta se ta že prepolovi. Raven encima, ki z leti ostane, je odvisna od posameznika. Tisti, ki imajo manj tega encima, opazijo, da ne prenašajo več hrane, ki so jo prej lahko uživali. O zmanjšani aktivnosti laktaze govorimo takrat, ko so v tankem črevesju prisotne manjše koncentracije tega encima glede na koncentracije, ki so prisotne pri dojenčkih. Posledično se mlečni sladkor iz živil ne prebavi ampak se nabira v črevesju, kjer fermentira in proizvaja pline. Raven tolerance laktoze je med ljudmi različna, odvisna pa je od dejavnikov, kot so sestava bakterijske flore, hitrost in količina zaužite laktoze.

Simptomi se pojavijo od 30 minut do 2 uri po zaužitju mlečnih izdelkov. Kažejo se kot bolečine v trebuhu, napenjanje, vetrovi, slabost, driska ali želodčni krči. Resnost teh simptomov se zelo razlikuje med posamezniki. Mlečni izdelki so pomemben vir beljakovin, maščob, ogljikovih hidratov, vitamina D in kalcija. Kalcij ima v telesu številne vloge. Potreben je za prevajanje živčnih signalov, pravilno delovanje mišic, skrbi za normalno strjevanje krvi, prispeva pa tudi k normalnemu sproščanju energije pri presnovi in delovanju prebavnih encimov. Za zadostno absorbcijo kalcija pa je potreben vitamin D. Da se izognemo pomanjkanju kalcija uživamo brezmlečne vrste napitkov, ki so obogateni s kalcijem in zelenjavo, ki je bogata s tem elementom. Ribe in jajca pa so dober vir vitamina D in hkrati tudi kalcija. Oba pa sta na voljo v obliki prehranskih dopolnil.

Ljudem, ki imajo laktozno intoleranco, priporočajo v obroke vključiti fermentirane izdelke v katerih mlečnokislinske bakterije, med njimi je pomembna bakterija Lactobacillus acidophilus, večji delež laktoze razgradijo v mlečno kislino in s tem preprečijo težave. Lahko pa si pomagajo in težave omilijo z uživanjem probiotikov. Na voljo so tudi laktazni pripravki v obliki tablet ali kapsul, ki jih je treba zaužiti pred obrokom in ne na prazen želodec, da se struktura encima ne spremeni. Omenjeni pripravki vsebujejo prebavni encim laktazo, kateri razgradi laktozo.

Pazljivi moramo biti na »skrito« laktozo v živilih (sirotka, mleko v prahu) in preveriti njeno vsebnost v zdravilih, prehranskih dopolnilih in živilih za posebne zdravstvene namene.

Samopomoč:
– Omejitev uživanja mleka in mlečnih izdelkov
– Uživanje laktaznih pripravkov
– Uporaba probiotikov
– Skrb za zadostno uživanje kalcija in vitamina D

Teja Mlakar Dolinar,
LL Viva Idrija